Sverre Gunnar Haga f. 25.11.68, er fra Kårvåg på Averøya. Han er journalist og forfatter. Vært informasjonssjef for Den Norske Opera & Ballett, og hatt en rekke engasjementer innenfor kulturfeltet. Aktiv skribent om klassisk musikk i Klassekampens musikkmagasin, er jevnlig gjest i NRK Klassisk.
Foredragets tema: «Opera: Død og fordervelse i tre akter» .Operahistorien i kortversjon, et humoristisk kræsj-kurs i opera for deg som ikke visste du elsket opera!
Sverre Gunnar Haga er utflyttet Nordmøring - født 25. november 1968 og oppvokst på Kårvåg, Averøy. Sønn av tidl. ordfører Jarle Haga. Har bodd i Oslo de siste 30 årene. I det daglige jobber han som kommunikasjonsleder i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Har tidligere jobbet som journalist og kommentator i Dagbladet, vært informasjonssjef ved Den Norske Opera og Ballett, kommunikasjonssjef ved Norsk design— og arkitektursenter. Han er aktiv skribent om klassisk musikk i Klassekampens musikkmagasin, er hyppig gjest i NRK Klassisk og formidler jevnlig om opera og klassisk musikk gjennom foredrag over hele landet. Haga har gitt ut 7 bøker:
- Norgeshistorier,Spartacus, 2018.
- Menn som baker brød,Kagge Forlag, 2015.
- Gudfaren: en uavhengig biografi omEgil Monn-Iversen,Gyldendal, 2008.
- Hodejakt: Gyldendals store quizbok,Kagge Forlag, 2007.
- Mat fra en verdensmester, om kokken Terje Ness.Gyldendal, 2003.
Under pseudonymet Wiggo Meyer:
- Brev fra en gærning, Kagge, 1999.
- Wiggo Meyer lurer Sverige, Kagge, 2000
Tema: «Død og fordervelse i 3 akter»
«Dette er et kræsj-kurs i opera for deg som ikke visste at du elsker opera!
Det 45 minutter lange foredraget er en humoristisk vandretur gjennom operahistorien. Jeg serverer de morsomme og spennende anekdotene, lydklipp og videoer, den komplette operahistorien (nesten), tipsene om hva og hvem du bør lytte til, og utforsker hva som egentlig skjer når en sangstemme, uten omveier, treffer deg rett i hjertet. Men som også omhandler alle de spørsmålene du ikke turte å stille:
Hva er opera, og hvorfor virker det så sterkt? Hva bør jeg høre på først? Hva skjer (hjelp!) når jeg skal i operaen første gang? Når skal jeg klappe - og ikke klappe? Hvorfor dør så mange sopraner?»